Visual and Sound Analysis of Onírica Mecánica’s ‘Alicia y las ciudades invisibles’. Independent Theatre in Commercial Networks

Authors

  • José Manuel Teira Alcaraz

Keywords:

independent theatre, analysis of productions, theatrical plasticity, dramaturgy, commercial theatre

Abstract

This article reflects on the possibility of independent theatre finding an outlet in venues usually considered commercial by analysing the production Alicia y las ciudades invisibles by the company Onírica Mecánica based in the Region of Murcia. This will require a definition of independent theatre in a broad and contemporary sense, forming the basis of the 2nd Conference on Independent Theatre held in Barcelona at the Institut del Teatre. Thus, it argues in favour of conducting research into the company’s work in object theatre and through the production analysed examines whether the characteristics of independence are found in Onírica Mecánica’s poetics. Finally, it tackles the initial question bearing in mind all the preceding considerations. The methodology used is framed within the analysis of the productions, focused on the theatrical plasticity (set design, lighting, characterisation, costumes, graphic design and audiovisual design) and on sound design, formally describing each element and then finding its dramaturgical meaning. The aim is to identify the aesthetic-stylistic strategy of the show, its staging objective and core of dramatic conviction.

References

Abuín, Anxo. «Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos». Signa (Madrid: UNED), n.º 17 (2008), p. 29-56.

Bell, Phaedra. «Dialogic Media Productions and Inter-media Exchange». Journal of Dramatic Theory and Criticism. (Lawrence: University of Kansas), vol. XIV, n.º 2 (2000). p. 41-56

Breyer, Gastón. La escena presente: teoría y metodología del diseño escenográfico. Buenos Aires: Infinito, 2005.

Calvino, Italo. Las ciudades invisibles. Traducción del italiano de Aurora Bernárdez. Título original: Le città invisibili (1974). Madrid: Siruela, 2017.

Fernández, Alexis. «Lidia Rodríguez, directora de teatro en el aire. Hilandera de los sueños». Érase una vez. Cultura menuda. (Madrid: Érase una vez cultura), n.º 5 (diciembre 2013), p. 18-19.

Fernández Torres, Alberto. El teatro independiente en España, 1962-1980. Madrid: Instituto Nacional de las Artes Escénicas y la Música, 2015. <http://teatro-independiente.mcu.es</a> [Consulta: 31 marzo 2019].

Heller, Eva. Psicología del color. Traducción del alemán de Joaquín Chamorro. Título original: Wie Farben auf Gefühl und Verstand wirken (2000). Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2004.

Hormigón, Juan Antonio. Trabajo dramatúrgico y puesta en escena. Volumen 1. Madrid: Publicaciones de la ADE, 2002.

Jornadas de Investigación en Teatro Independiente. Convocatoria de comunicaciones. II Jornadas de investigación en teatro independiente: independencia artística y modelos de creación en la escena actual. Barcelona, 2019. <https://docs.wixstatic.com/ugd/cf8c40_555ff27b97954388add691764d377f58.pdf> [Consulta: 29 marzo 2019].

Lehmann, Hans-Thies. Teatro posdramático. Traducción del alemán de Diana González. Título original: Postdramatisches Theater (1999). Murcia: CENDEAC, 2013.

López Antuñano, José Gabriel. «Teatro del siglo xxi. Presentación versus representación». Nueva revista de política, cultura y arte. (Logroño: UNIRUniversidad Internacional de La Rioja ), n.º 140 (septiembre 2012), p. 172-187.

Martínez Valderas, Jara. Manual de espacio escénico. Fundamentos, terminologíay proceso creativo. Granada: Tragacanto, 2017.

M. Lax, Fulgencio. «La adaptación y la versión en el trabajo dramatúrgico». Anagnórisis. Revista de investigación teatral. (Barcelona), n.º 10 (diciembre 2014), p. 140-164. <http://www.anagnorisis.es/pdfs/n10/FulgencioLax(140-164)n10.pdf> [Consulta: 31 marzo 2019].

Onírica Mecánica. Alicia y las ciudades invisibles. Dossier. <http://oniricamecanica.com/?p=1155> [Consulta: 18 marzo 2019].

Pavis, Patrice. Diccionario del teatro. Traducción del francés de Jaume Melendres. Título original: Dictionnaire du théâtre (1996). Barcelona: Paidós Ibérica, 1998.

Ruesga, Juan. «Metodología de la plástica escénica. La producción artística». Anagnórisis. Revista de investigación teatral. (Barcelona), n.º 4 (2011), p. 88-109. <http://anagnorisis.es/pdfs/num4.pdf> [Consulta: 15 febrero 2019].

Teatro de los sentidos. ¿Qué hacemos? <https://teatrodelossentidos.com/que-hacemos> [Consulta: 30 marzo 2019].

Tirao, Lucio. «Diferencias fundamentales entre el teatro comercial y no comercial». En: Creación y Producción en Diseño y Comunicación. Trabajos de estudiantes y egresados. (Buenos Aires: Facultad de Diseño y Comunicación de la Universidad de Palermo), n.º 15 (2008). p. 12. <https://bit.ly/2yFTVUJ> [Consulta: 31 marzo 2019].

World Encyclopedia of Puppetry Arts. Teatro de objetos. <https://wepa.unima.org/es/teatro-de-objetos>[Consulta: 29 marzo 2019].