Rehabilitar l’espectador. Per una crítica de la participació

Marco de Marinis

Resum

Al llarg del segle xx, part dels estudis teatrals s’han centrat en la redefinició de la relació entre actor i espectador. Els estudis d’antropologia, de semiòtica, de neurociència, i tants d’altres, no han acabat de definir un mètode d’anàlisi profunda sobre aquesta relació entre espectador i actor, que ha oscil·lat entre la passivitat i la participació, entre la creació d’un producte autònom de la seva recepció i la creació d’un espectacle en què actors i públic desdibuixen el seu rol. Cal una reformulació de l’estudi teatral que se centri en el públic com a objecte d’anàlisi, principalment en la capacitat de recepció de comunicació del seu cos, i tot això dins d’un segle xxi ple de fronteres ambigües en els tipus d’espectacles (només hem de pensar en els «reality shows») i en el control de la seva producció (institucions teatrals i polítiques).

Paraules clau

espectador, passivitat, participació, embodied theatrology, comprensió motora

Text complet:

PDF PDF (ENG)

Referències


Agamben, Giorgio. «Glosse in margine ai Commentari sulla società dello spettacolo». A: Guy Debord, Commentari sulla società dello spettacolo. Milà: SugarCo, 1990.

Belpoliti, Marco. Senza vergogna. Parma: Guanda, 2010.

Casi, Stefano. 600.000 e altre azioni teatrali per Giuliano Scabia. Pisa: Edizioni ETS, 2012.

De Berardinis, Leo. «Per un teatro nazionale di ricerca», Culture Teatrali, 1 (1999).

— «Teatro e sperimentazione» (1995). A: «Scritti d’intervento», Culture Teatrali, 2-3 (2000).

De Marinis, Marco. Capire il teatro. Roma: Bulzoni, 2008.

— «Toward a Cognitive Semiotic of Theatrical Emotions». Versus, 41 (1985).

— «Dramaturgy of the Spectator». A: The Drama Review, XXXI, 2 (1987a).

— «Sociology». A: Helbo, André; Johansen, J. Dines; Pavis, Patrice; Ubersfeld, Anne (eds.): Approaching Theatre. Bloomington i Indianapolis: Indiana University Press, 1987b.

— «Cognitive Processes in Performance Comprehension: Frames Theory and Theatrical Competence». A: Fitzpatrick, Tim (ed.). Performance. From Product to Process. Sydney: Frederick May Foundation for Italian Studies, 1989.

Debord, Guy. La société du spectacle. París: Les Editions Buchet-Chastel, 1967.

— Commentaires sur la Société du spectacle París: Editions Gérard Lebovici, 1998.

Eco, Umberto. «Un messaggio chiamato cavallo». Corriere della sera, 6 de juliol 1976. A: Umberto Eco: Dalla periferia dell’impero. Milà: Bompiani, 1977.

Ferraris, Maurizio. Manifesto del nuovo realismo, Roma-Bari: Laterza, 2012.

Giacchè, Piergiorgio. Lo spettatore partecipante. Contributi per un’antropologia del teatro. Milà: Guerini e associati, 1991.

— «Il Teatro come ‘attore’ del terzo sistema». A: In compagnia. Mòdena: ERT , 1999.

— «La parabola dell’animazione teatrale». A: Debora Pietrobono i Rodolfo Sacchettini (eds.). Il teatro salvato dai ragazzini. Esperienze di crescita attraverso l’arte. Roma: Edizioni dell’asino, 2011.

Grotowski, Jerzy. Vers un théâtre pauvre. Lausana: L’Âge d’Homme, 1971.

Magrelli, Valerio. Il Sessantotto realizzato da Mediaset. Un Dialogo agli inferi. Torí: Einaudi, 2011.

Marx, Karl; Engels, Friedrich. Scritti sull’arte, a càrrec de Carlo Salinari. Bari: Laterza, 1971.

Perniola, Mario. Berlusconi o il ‘68 realizzato. Milà-Udine: Mimesis Edizioni, 2011.

Pustianaz, Marco. «La presenza dello spettatore». A: Pitozzi, Enrico. On Presence. Culture Teatrali, 21 (2011).

Rancière, Jacques. Le spectateur émancipé. París: La Fabrique éditions, 2008.

Rousseau, Jean-Jacques. Lettre à Mr. D’Alembert sur les spectacles, edició crítica a càrrec de M. Fuchs. Ginebra-Lille: Giard-Droz, 1948.

Sacchi, Annalisa. (2009 [ma 2012]): «L’estetica è tutto». A: Conversazione con Romeo Castellucci, «Biblioteca Teatrale», 2009 (ma 2012).

— «Spettatore modello e spettatore qualsiasi. Per una politica dell’anonimato nel teatro di regia contemporaneo», Biblioteca Teatrale. A: Jovicevic, Aleksandra; Sacchi, Annalisa (eds.): I modi della regia nel nuovo millennio.

— «Sulla violenza e sul tocco: tre ipotesi intorno alla presenza dello spettatore sulla scena teatrale», Culture Teatrali, 21 (On Presence, a càrrec d’Enrico Pitozzi), s. d. Scabia, Giuliano. Marco Cavallo. Una esperienza di animazione in un ospedale psichiatrico. Torí: Einaudi, 1976.

— Marco Cavallo. Da un ospedale psichiatrico la vera storia che ha cambiato il modo di essere del teatro e della cura, a càrrec d’Elisa Frisaldi. Merano: Edizioni Alpha Beta Verlag, 2011.

Turnaturi, Gabriella. Vergogna. Metamorfosi di un’emozione. Milà: Feltrinelli, 2012.

Ubersfeld, Anne. L’école du spectateur (Lire le théâtre II). París: Messidor, 1981.




Copyright (c) 2018

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons