EL CIRC DEL PRIMER TERÇ DEL SEGLE XXI. CAMINS I REPTES Convocatòria de contribucions Quins factors i contextos han contribuït a normalitzar les arts del circ actual? Hi han tingut a veure la irrupció de noves estètiques, els canvis en la formació dels artistes o les polítiques culturals dels últims decennis? Com ha afectat tot això als processos de creació, la concepció dels espectacles i la seva exhibició? Algunes qüestions obertes…
* EL CIRC DEL PRIMER TERÇ DEL SEGLE XXI. CAMINS I REPTES Les últimes cinc dècades testimonien la lenta però inexorable transició del «circ eqüestre modern» instaurat pel sergent de cavalleria Philip Astley a Londres el 1768 –avui denominat «tradicional» o «clàssic»– fins a l’actual «circ d’autor». Amb una dramatúrgia no narrativa, Astley construïa espectacles amb una successió de números, independents entre si però hàbilment encadenats amb l’alternança ritme–enjòlit–sorpresa–emoció. L’espectacle era fonamentalment cinètic, a base d’habilitats eqüestres, acrobàtiques i d’equilibri, que Astley i els seus successors van anar complementant amb funàmbuls, malabaristes i gossos ensinistrats, entre altres atraccions provinents de les barraques de fira. Astley també hi va incloure dos elements de tall narratiu: la pantomima i els primers pallassos de circ, dos components de ficció incrustats en un espectacle en què tot era real i tot hi succeïa en temps real. L’espectacle d’Astley es va popularitzar en tot el continent europeu, on al segle xix va viure la gran època daurada. La fisicitat intrínseca del circ va interessar vivament creadors teatrals com Meyerhold, Apia o Craig, i les «unitats d’emoció» de la concepció dramatúrgica circense van inspirar el muntatge d’atraccions de Serguei Eisenstein com a experiment de narrativitat cinematogràfica (1923). Al llarg del temps, aquell «circ eqüestre modern» ha mantingut la constant de saber incorporar noves atraccions a l’espectacle (doma i ensinistrament de feres, éssers exòtics o monstruosos, il·lusionisme, llanterna màgica, exhibicions del primer cinema o les progressives innovacions del maquinisme i la tecnologia, un seguit d’elements que ha sabut fagocitar fins a convertir-los en estrictament circenses). Tot això, unit a l’exhibició de pantomimes de contingut històric o científic, va significar una gran aportació cultural a la població en èpoques anteriors al cinema i als mitjans de comunicació de masses. Una crisi regeneradora A mitjan segle xx, l’espectacle de circ tradicional va patir una profunda crisi artística i econòmica motivada tant pel propi immobilisme d’artistes i empresaris com pels canvis en els hàbits de consum cultural induïts inicialment pel cinema i posteriorment per la televisió. A inicis dels anys setanta, l’aparició del nouveau cirque a França –un reflex artístic de la revolta social del Maig del 68– va estimular una tímida renovació del circ tradicional, amb algunes revifalles reeixides (Arlette Gruss, Bouglione…) i l’aparició de fórmules neotradicionals com, entre d’altres, l’alemany Circus Roncalli (1976) o el quebequès Le Cirque du Soleil (1984). A Catalunya, les primeres manifestacions d’una nova manera d’entendre l’art del circ (Tripijoc Joc Trip, Cia. La Tràgica, 1976; els Germans Poltrona i el primer Circ Cric, 1977) coincideixen amb el final de la dictadura franquista, la recuperació del carrer i la festa popular, l’eclosió d’un teatre festiu liderat per Comediants (1972) i les actuacions a Barcelona de companyies estrangeres com Les Troubadours, The Living Theatre, Lindsay Kemp o Le Grand Magic Circus. El canvi de denominació de nou circ per circ contemporani es produeix a la dècada dels norant amb la declarada intenció d’incentivar espectacles construïts amb codis, llenguatges i estètiques innovadors que contribuïssin a transformar les expressions escèniques circenses en creacions d’art d’avantguarda. Diferències dramatúrgiques i substrat antropològic Mentre que l’espectacle de circ clàssic es continua configurant encara avui encadellant números independents entre si i ordenant-los emocionalment per tal de mantenir l’atenció –i la tensió– de l’espectador fins a un clímax final, el circ contemporani se sol basar en un argument de narrativitat normalment no textual, sostinguda pels llenguatges corporals de l’acrobàcia, l’equilibri i altres habilitats circenses, sovint hibridades amb tècniques i llenguatges d’altres arts com, entre d’altres, la dansa, l’il·lusionisme, els titelles o la performance. En qualsevol programa de circ –clàssic o contemporani– hi bateguen uns codis semiòtics molt precisos, com ja va fer notar Roman Jakobson als anys seixanta del segle xx i va reblar Paul Bouissac amb Circus and Culture: a Semiotic Approach (1986) i Semiotics at the Circus (2010). A l’espectacle de circ hi perviuen alguns aspectes de caràcter antropològic que ens poden remetre als nostres ancestres més remots. El circ contemporani europeu ha instaurat una diferència qualitativa entre els espectacles de consum i les arts de l’espectacle. Elabora propostes allunyades del mer entreteniment –sovint lligades a temes de caire social o humanístic–, amb les quals aspira a compartir sensacions, idees, emocions i vivències amb els espectadors. Tot atorgant-se la necessària llibertat creativa i gràcies a la creixent formació artística dels circaires, cada companyia planteja temes i arguments amb concepcions, tractaments escènics i estils que la diferencien i la singularitzen, de manera que, en molts casos, més que de circ contemporani podem parlar, objectivament, de circ d’autor. La poètica del cos El gradual procés evolutiu de circ clàssic cap a nou circ i després circ contemporani fins a circ d’autor ha comportat canvis substancials en tots els àmbits d’aquesta art escènica: de la formació dels artistes als sistemes de creació i exhibició d’uns espectacles que es caracteritzen per una narrativitat incidental (o relativa) i una dramatúrgia centrada en la poètica del cos acrobàtic dels artistes. Conscient que el llenguatge corporal és generador de sentit, context i tensió dramàtica, amb el seu atleta afectiu Antonin Artaud ja defensava que el llenguatge corporal pot expressar experiències emocionals. I avui, ja deslliurades de la secular obligació de sorprendre i meravellar l’espectador amb exhibicions de risc i virtuosisme, en el circ d’ara mateix les especialitats circenses (acrobàcia, equilibri, destresa, comicitat…) han esdevingut llenguatge escènic en tant que han deixat de ser finalitat estricta per convertir-se en vehicles de comunicació emotiva i sensorial, en codis de transmissió poètica que, al seu torn, repten el circ d’autor a un actualitzat encara més difícil, consistent a amalgamar dramatúrgicament el llenguatge cinètic amb una narrativitat molt sovint no textual. És constatable que no tots els espectacles de circ d’autor aconsegueixen una escriptura escènica ajustada a les expectatives de públic i creadors. Atès que l’expressió circense és sempre un subtil equilibri entre cos, intel·lecte i emocions, Estudis Escènics convida a analitzar-ne alguns aspectes clau, compartir experiències al voltant dels entrebancs dramatúrgics més freqüents i aventurar possibles solucions als problemes o grups de problemes que planteja l’escriptura escènica del circ actual. D’altra banda, són igualment interessants d’analitzar les interrelacions del circ amb aspectes socials en procés de transformació, com l’empoderament de la dona, el canvi de percepció del públic respecte a determinades especialitats circenses o el valors que poden transmetre les arts del circ a les noves generacions d’espectadors. |