'The real' in documentary theatre: 'Fiesta, Fiesta, Fiesta', by Lucía Miranda

Authors

  • Jara Martínez Valderas
  • Mélanie Werder Avilés

Keywords:

Lucía Miranda, 'Fiesta, Fiesta, Fiesta', the real on stage, verbatim technique, documentary theatre, distance and theatrical emotionality

Abstract

From The Cross Border Project company, Fiesta, Fiesta, Fiesta, written and directed by Lucía Miranda, is an artwork created using verbatim theatre techniques. The dramatic text and staging are based on interviews with teachers, non-teaching staff, mothers and stu-dents of a secondary school. This work is part of a phenomenon that had a significant presence in Spanish plays during 2019-2020 season: the use of “the real” on stage. This article focuses on analysing Miranda’s work through this concept and its use as a theatri-cal strategy, given its influence on emotive reception, with a higher purpose: to reveal the structural discriminations and difficulties experienced in secondary education in Spain and promote citizen awareness. In our methodology we mix theories on contemporary political sociology around the real and documentary theatre, as well as theory about the analysis of the creative process and of productions.

References

BRECHT, Bertolt. «Las cinco dificultades para decir la verdad (1934)». Edición original: Fünf Schwierigkeiten beim Sagen der Wahrheit (1934). Laberinto n.º 6. < https://bit.ly/3z336IY > [Consulta: 3 junio 2019].

ENRILE ARRATE, Juan Pedro. «Teatro documento: Libres hasta el final. El teatro como documento artístico, histórico y cultural en el siglo xxi (2000-2016)». Conferencia del XXV Seminario Internacional del SELITENT@T. 30 de junio 2016. < https://canal.uned.es/video/5a6f63d9b1111f55238b465d > [Consulta: 5 junio 2019].

ENRILE ARRATE, Juan Pedro. Teatro relacional: una estética participativa de dimensión

FÉRAL, Josette. «Lo real: un reto para el teatro». En: Emmanuelle Garnier, Fernando G. Grande y Anna Corral (eds. y trad.). Antología de teorías teatrales, el aporte reciente de la investigación en Francia. Bilbao: Artezblai, 2016, p. 177-230.

GARCÍA DEL MURO I SOLANS, Joan. Good Bye, verdad: una aproximación a la posverdad. Lleida, Barcelona: Editorial Milenio, 2019, p. 18-27.

GARSON, Cyrielle. «Verbatim Theatre and New Writing in Britain: A State of ‘Kindred Strangers’?». Études britanniques contemporaines n.º 48, 2015. < http://journals.openedition.org/ebc/2133 > [Consulta: 25 febrero 2020].

GÓMEZ SEGARRA, Manuel. Estrategias narrativas de los documentales históricos españoles sobre la Guerra Civil (2000-2014). Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2019.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro posdramático. Traducción del alemán de Diana González et al. Título original: Postdramatisches Theater (1999). Murcia: CENDEAC, 2017.

MARTÍNEZ, Jan. «Noam Chomsky: La gente ya no cree en los hechos». El País (Madrid: PRISA) (10 de marzo 2018). < https://bit.ly/3mlmJbB > [Consulta: 5 junio 2019].

MARTÍNEZ, Jara. Manual de espacio escénico. Terminología, fundamentos y proceso creativo. Granada: Ediciones Tragacanto, 2017.

MARZO, Jorge Luis. La competencia de lo falso. Una historia del fake. Madrid: Ediciones Cátedra, 2018.

MIRANDA, Lucía. Fiesta, Fiesta, Fiesta (2017). Muestra de Teatro Español de Autores Contemporáneos (INAEM). < http://muestrateatro.com/archivos/02-Fiesta-fiesta.pdf > [Consulta: 23 marzo 2020].

MIRANDA, Lucía. «Dossier de Fuenteovejuna a ciudad Juárez». Madrid: Cross Border, 2015. < https://bit.ly/3xZ7qHF > [Consulta: 23 marzo 2020].

MIRANDA, Lucía. «Dossier de País clandestino». Madrid: Cross Border, 2018. < https://www.contextoteatral.es/paisclandestino.html > [Consulta: 23 marzo 2020].

NINEY, François. Le documentaire et ses faux-semblants. París: Éditions Klincksieck, 2019.

PAGEt, Derek. «Verbatim Theatre: Oral History and Documentary Techniques». New Theatre Quarterly (Cambridge: Cambridge University Press), III, 2 (1987), p. 317-336. < https://doi.org/10.1017/S0266464X00002463 > [Consulta: 10 marzo 2020].

PAVIS, Patrice. Diccionario del teatro. Traducción del francés de Jaume Melendres. Título original: Dictionnaire du théâtre (1996). Barcelona: Paidós Ibérica, 1998.

PRADIER, Adrián. «El arte impotente: Un estudio sobre arte, autonomía y transformación social». Pygmalion, revista de teatro general y comparado (Madrid: Instituto del Teatro de Madrid, Universidad Complutense de Madrid), 11 (2019), p. 163-186.

SALDAÑA, Johnny. Ethnotheatre, research from page to stage. Nueva York: Left Coast Press, 2011.

VALLEJO, Javier. «Un baño de realidad sobre el escenario». El País (Madrid: PRISA) (9 noviembre 2017), < https://bit.ly/3D1hB2s > [Consulta: 23 marzo 2020].

WEISS, Peter. Escritos políticos. Traducción del alemán de Feliu Formosa. Título original: Rapporte 2 (1971). Barcelona: Lumen, 1976 (Ediciones de Bolsillo; 472), p. 99.

ZENKER, Kathrine Julie. «Transmetteur du réel, une approche du jeu d’acteur dans le théâtre documentaire». Lignes de Fuite n.º 02 (2006), p. 1-8. < http://www.lignes-de-fuite.net/IMG/_article_PDF/article_113.pdf > [Consulta: 23 marzo 2020].

Published

29-11-2022