Theatres of Performers of Specific People, of People Present (in Barcelona-Based Theatres, 2006‑2012)
Keywords:
theatres of performers, performative turn, performance culture, performance ideology, creation models, artistic independenceAbstract
Between 2006 and 2012 independent scenic creation models occurred in spaces that usually host dependent theatres and dances: rehearsed, completed, efficient and exemplary scenic products, mainly, recreating stories and/ or themes distanced from those who present them. Official Barcelona theatres such as the Teatre Lliure and the Mercat de les Flors included risky irregular, open, experimental and extremely radical scenic events in their well-planned programmes. In these venues liquid and processual events took place, led by real people (art professionals or otherwise, regular attendees or otherwise). The researcher was not only a spectator of those events conceived by Sònia Gómez, David Espinosa, Roger Bernat, Lidia González Zoilo, Àlex Serrano and Ferran Dordal, among others, but also, without rehearsals, to some extent a performer. Three studies on the performative turn in arts by Ewa Domanska, Erika Fischer-Lichte and Sven Lütticken will help understand those recent artistically independent theatres — theatres than are neither by playwrights, directors or choreographers nor by actors or dancers strictly speaking, but by performers.
References
Domanska, Ewa. «El “viraje performativo” en la humanística actual». Traducción del polaco: Desiderio Navarro. Criterios. Revista internacional de teoría de la literatura, las artes y la cultura. (La Habana, Cuba), n.º 37 (2011), p. 125-142. Edición patrocinada por HIVOS People Unlimited.
Fischer-Lichte, Erika. «En camino hacia una cultura performativa». Traducción del alemán: Orestes Sandoval. Revista internacional de teoría de la literatura, las artes y la cultura. (La Habana, Cuba), n.º 37 (2011), p. 143-161. Edición patrocinada por HIVOS People Unlimited.
García Barrientos, José Luís. «Miradas sobre Edipo en Tebas Land: de Sófocles a Sergio Blanco». Ars&Humanitas. (Ljubljana: Universidad de Ljubljana), n.º 9 (2015), p. 117-126. <https://revije.ff.uni-lj.si/arshumanitas/article/download/3418/3122/>.
Lehmann, Hans-Thies. Teatro Postdramático. Murcia: Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo, 2013, p. 181 (Ad Litteram; 11)
Lütticken, Sven. «Striptease progresista: Pasado y presente de la ideología del performance». Traducción del inglés: Desiderio Navarro. Revista internacional de teoría de la literatura, las artes y la cultura (La Habana, Cuba), n.º 37 (2011), p. 162‑179. Edición patrocinada por HIVOS People Unlimited.
Valentini, Valentina. «Més enllà de la tradició del nou teatre». Traducción del italiano: Oriol Puig Taulé. Assaig de Teatre (Barcelona: Associació d’Investigació i Experimentació Teatral), n.º 56 (2006), p. 19.