Theatres of Performers of Specific People, of People Present (in Barcelona-Based Theatres, 2006‑2012)

Authors

  • Orestes Pérez Estanquero

Keywords:

theatres of performers, performative turn, performance culture, performance ideology, creation models, artistic independence

Abstract

Between 2006 and 2012 independent scenic creation models occurred in  spaces that usually host dependent theatres and dances: rehearsed, completed,  efficient and exemplary scenic products, mainly, recreating stories and/  or themes distanced from those who present them. Official Barcelona theatres  such as the Teatre Lliure and the Mercat de les Flors included risky  irregular, open, experimental and extremely radical scenic events in their  well-planned programmes. In these venues liquid and processual events took  place, led by real people (art professionals or otherwise, regular attendees  or otherwise). The researcher was not only a spectator of those events conceived  by Sònia Gómez, David Espinosa, Roger Bernat, Lidia González Zoilo,  Àlex Serrano and Ferran Dordal, among others, but also, without rehearsals,  to some extent a performer. Three studies on the performative turn in arts  by Ewa Domanska, Erika Fischer-Lichte and Sven Lütticken will help understand  those recent artistically independent theatres — theatres than are  neither by playwrights, directors or choreographers nor by actors or dancers  strictly speaking, but by performers. 

References

Domanska, Ewa. «El “viraje performativo” en la humanística actual». Traducción del polaco: Desiderio Navarro. Criterios. Revista internacional de teoría de la literatura, las artes y la cultura. (La Habana, Cuba), n.º 37 (2011), p. 125-142. Edición patrocinada por HIVOS People Unlimited.

Fischer-Lichte, Erika. «En camino hacia una cultura performativa». Traducción del alemán: Orestes Sandoval. Revista internacional de teoría de la literatura, las artes y la cultura. (La Habana, Cuba), n.º 37 (2011), p. 143-161. Edición patrocinada por HIVOS People Unlimited.

García Barrientos, José Luís. «Miradas sobre Edipo en Tebas Land: de Sófocles a Sergio Blanco». Ars&Humanitas. (Ljubljana: Universidad de Ljubljana), n.º 9 (2015), p. 117-126. <https://revije.ff.uni-lj.si/arshumanitas/article/download/3418/3122/>.

Lehmann, Hans-Thies. Teatro Postdramático. Murcia: Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo, 2013, p. 181 (Ad Litteram; 11)

Lütticken, Sven. «Striptease progresista: Pasado y presente de la ideología del performance». Traducción del inglés: Desiderio Navarro. Revista internacional de teoría de la literatura, las artes y la cultura (La Habana, Cuba), n.º 37 (2011), p. 162‑179. Edición patrocinada por HIVOS People Unlimited.

Valentini, Valentina. «Més enllà de la tradició del nou teatre». Traducción del italiano: Oriol Puig Taulé. Assaig de Teatre (Barcelona: Associació d’Investigació i Experimentació Teatral), n.º 56 (2006), p. 19.