jugar amb els dispositius de parlar - la utopia d’una entesa

Autors/ores

  • Christina Schmutz Institut del Teatre

Paraules clau:

dispositiu, gest de parlar, joc, xarxes socials, mentida, veritat

Resum

Tal com afirma Michel Foucault, els elements del teatre han sigut analitzats els darrers anys, cada vegada més, com a dispositius. El concepte de dispositiu apunta a l'anàlisi de les relacions de poder en forma de «saber/poder» cultural i a les possibilitats de la seva subversió (estètica).

El potencial crític de maneres de parlar en escena i la seva exposició discursiva rauen en el fet que contenen dispositius teatrals sobre la parla de l'actuació i el discurs dels «personatges» i s'hi relacionen d'una manera concreta, és a dir, jugant-hi. Aquestes maneres de parlar híbrides juguen amb la llengua i plantegen, així, la utopia d'una entesa. Remeten a la part física del material de text, a una «música del sentit», a un gest d'una manera de parlar que no està al servei d'una representació de personatges ni de la seva expressió individual. En aquest context, cal destacar el joc amb els dispositius, és a dir, una disposició contínua a jugar amb els elements teatrals com a ús lúdic dels gests orals.

Biografia de l'autor/a

Christina Schmutz, Institut del Teatre

Doctorada en arts escèniques per la Universitat Autònoma i l'Institut del Teatre. Ha cursat les carreres de filologia i ciències econòmiques (Friburg, Alemanya). L'any 1998 arriba a Barcelona amb una beca vinculada a la dramatúrgia contemporània. A Barcelona escenifica en moltes ocasions conjuntament amb el director i teòric Frithwin Wagner-Lippok textos d´autors contemporanis alemanys com per exemple Falk Richter, Igor Bauersima, Sybille Berg, Roland Schimmelpfennig, Anja Hilling, Elfriede Jelinek, Oliver Kluck (Festival Grec, Festival de Sitges, Nau Ivanow, Espai Escènic Joan Brossa, Festival Videoart loop, Antic Teatre, Teatre Tantarantana). Des de 2006 projectes d´investigació i creació (incloent conferències i publicacions, membre actiu del working group Performance as Research IFTR). Tesis doctoral UAB (2018). Docent a Eòlia i Institut del Teatre.

Descàrregues

Publicades

29-11-2022