Brossa en escena. Història de la recepció del teatre regular o estable (1960-1971)

Authors

  • Enric Gallén Miret Pompeu Fabra University (Barcelona, Catalonia)

Keywords:

Joan Brossa, Poesia Escènica, Teatre regular i irregular, Direcció teatral, Crítica teatral, Recepció, Cicle de Teatre Llatí, ADB, EADAG, TEC, Jocs a la Sorra

Abstract

A partir de la dècada de 1960, algunes peces de Poesia Escènica de Joan Brossa comencen a ser representades en locals teatrals, sobretot barcelonins, que l’allunyen de la dependència de l’àmbit especialmente artístic de les lectures i funcions anteriors. La nova dècada introdueix una serie de canvis globals i radicals en l’àmbit de la cultura i l’art, liderats per intel·lectuals i creadors joves o poc coneguts fins aleshores. Aquests reivindiquen la necessitat d’una cultura compromesa políticament i ideològica amb l’afany de transformar la societat coetània. A Catalunya, sota el jou de la dictadura franquista, la necessitat d’un canvi cultural i artístic també arriba al teatre, a intel·lectuals i creadors, i a la renovació de la crítica teatral. Una crítica teatral, però, que no acaba de comprendre ni assimilar la proposta escènica de Brossa, el nom del qual és respectat, malgrat que les seves peces no rebin una bona acollida general en un règim de funció teatral sovint única. La vessant regular, la més literària de Poesia Escènica, no és compresa globalment per la crítica, ni tampoc la recreació original de Brossa de la tradició dramàtica catalana, que representa Ignasi Iglésias. Quan el 1968 estrena Concert irregular i Quart minvant o els nassos històrics, les vessants irregular i regular del seu teatre no aconsegueixen ni el vist-i-plau de la crítica ni del públic que hi assisteix.

Author Biography

Enric Gallén Miret, Pompeu Fabra University (Barcelona, Catalonia)

Catedràtic de Literatura Catalana i Història de les Traduccions de la UPF. Jubilat (2021)

References

ARXIU JOAN BROSSA. Col•lecció MACBA. Centre d’Estudis i Documentació. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa.

ANÒNIMa. «Los lunes, sesiones de teatro de cámara en el Talía». La Vanguardia Española, 30-III, 1962, p. 35

ANÒNIMb. «El Teatro. Gran Guinyol de Brossa». Cataluña Exprés. núm. 82, 8/14-VI-1962, p. 8.

ANÒNIMc. «Una obra de Joan Brossa» Revista Gran Via. núm. 494bis, 15-VII-1962, p. 21.

ANÒNIMd. «Poesies». Serra d’ Or. núm. 6 (juny) 1962, p. 48.

ANÒNIMe. «En la Cúpula del Coliseum. Actuación de la Escuela Dramática ‘Adrià Gual’». La Vanguardia Española. 1-VI-1962, p. 25.

ANÒNIMa (1964). «Una comedia de Brossa». Destino. núm. 1384, 15-II-1964, p. 52.

ANÒNIMb (1964). «Gerona. Hoy apertura de la semana de la juventud, en Bañoles». La Vanguardia Española. 2-II-1964, p. 12.

ARNAL, Jaume. «El Museo Abelló de Arte Contemporáneo». Revista. núm. 334, 6-IX-1958, p. 12.

BADIA, Alfred. «Els escenaris catalans. Desè aniversari, de Josep Rabasseda, Èxode, de Baltasar Porcel, i Aquí en el bosc, de Joan Brossa pel Teatre Experimental Català. Barcelona. Teatre Guimerà». Serra d’Or. núm. 2 (febrer).1963, p.44-45.

BALAGUER, Josep M. «Em. Va fer Joan Brossa. Quin compromís». A: F. Carbó. D. Jiménez. E. Real i R. X, Rosselló (eds.). Les literatures catalana i francesa i engagement. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat (Biblioteca Abat Oliba, 228), 2000, p. 47-60.

BENNASSAR, Sebastià. El TEC: Teatre Experimental Català. Barcelona: Ed. Mentora, 2000.

BORDONS, Glòria. «Introducció». A: Joan Brossa. Calç i rajoles. Barcelona: Edicions 62 (El Cangur Plus, 279). 1999, p. 5-42.

BROSSA, Joan. Vivàrium. Barcelona: Edicions 62 (Cara i Creu, 17). 1972.

BROSSA, Joan. Teatre Complet. Poesia Escènica. I (1945-1954). Introducció de Xavier Fàbregas. Barcelona: Edicions 62, 1973, p. 5- 52.

BROSSA, Joan. Teatre Complet. Poesia escènica. V (1964-1965). Barcelona: Edicions 62, 1983.

BROSSA, Joan .Teatre Complet. Poesia escènica. VI (1966/1978). Barcelona: Edicions 62, 1983

BROSSA, Joan. Prosa completa i textos esparsos. Edició a cura de Glòria Bordons. Barcelona: RBA, 2015.

CAMPS, Josep; VENY MESQUIDA, Joan-Ramon. Poètiques de viva veu. L’Arxiu sonor de poesía de Joan Colomines i Puig. Lleida: Universitat de Lleida. Càtedra Màrius Torres, 2016.

CANTIERI, Giovanni. «Estrenos de Jan de Hartog, Jaime Salom y Juan Brossa». Primer Acto. núm. 18 (desembre) 1960, p. 54-55.

CAPMANY, Maria Aurèlia (1965). «L’activitat teatral de Barcelona. Balanç de l’any 1964». Serra d’Or. núm. 8 (agost), p. 35.

CAPMANY, Maria Aurèlia. «Dia rera dia. De quan Moisès Villèlia feia de director teatral». Serra d’Or. núm 4 (abril) 1974, p. 63.

CARBONELL, Jordi. «Els escenaris catalans. Gran Guinyol de Joan Brossa per l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual». Serra d’Or, núm. 7 (juliol). 1962, p. 44-45.

CARRIÓN, María del Carmen. «Gran Guinyol de Joan Brossa. Poesía y realidad (montaje épico). Cúpula de Coliseum. Experimentos…». La carreta. 6-VI-1962, p. 19.

CIRICI PELLICER, Alexandre. «Moisès Villèlia, 1960». Inquietuid artística. núm. 20 (octubre) 1960, p. 1-4.

CIRICI PELLICER, Alexandre. «La jugada de la jugada». Inquietud artística. núm. 21 (febrer), 1961, p. 12-13

CIRICI PELLICER, Alexandre. «Moisès Villèlia, o la claredat». Serra d’Or. núm. 6 (juny). 1962, p. 49-51.

CIRICI PELLICER, Alexandre. Diari d’un funàmbul. Les llibretes d’Alexandre Cirici Pellicer. Edició de Glòria Soler. Barcelona: Comanegra. Ajuntament de Barcelona, 2015.

COCA, Jordi. Joan Brossa o el pedestal són les sabates. Barcelona. Editorial Pòrtic (Llibres de butxaca, 52), 1971. Reeditat com a Oblidar i caminar. Barcelona: La Magrana, 1992.

El principi del principi. Jocs a la sorra. Finalitat de l’Associació. 9-XII-1968. https://udecucteatre.cat/el-grup/el-principi-del-principi/

FÀBREGAS, Xavier. «El X Cicle de Teatre Llatí». Serra d’Or. núm. 11 (novembre), 1967, p. 83

FÀBREGAS, Xavier. «Crònica de les estrenes. Quart minvant o els nassos històrics». Serra d’Or. núm. 112 (gener), 1969, p. 67.

GALLÉN, Enric. «Teatre Experimental Català. Història d’un projecte singular». Pausa. núm. 4, 1990, p. 23-26. https://www.revistapausa.cat/teatre-experimental-catala-historia-dun-projecte-singular/

GALLÉN, Enric. «Pròleg». A: Poesia Escènica XXII: Anys de Pau. Tarragona: Arola Editors (Textos a part. Teatre contemporani, 219). 2019, p. 7-30.

GALLÉN, Enric. «Or i sal (1961). Història d’una recepció». A: Glòria Bordons, Lis Costa, Eva Figyeras (eds.). Barcelona. Edicions Universitat de Barcelona, 2021, p. 201-224.

GASCH, Sebastián. «De los Chesterfield a Fregoli, pasando por Joan Brossa». Destino. núm. 1622, 2-XI- 1968, p. 67.

GERMÀ, Jordi [Francesc Nel•lo]. «Teatre a Barcelona». Nous Hotitzons, núm. 2 (primer trimestre). 1961, p. 54-57.

GOMIS, Juan. «El teatro de Joan Brossa». Revista. núm. 349. 20-XII-1958, p. 4.

J., M. «Juan Brossa: Teatro para mañana». La carreta. núm. 5 (març), 1962, p.

LONDON, John. Contextos de Joan Brossa. L’acció, la imatge i la paraula. Barcelona. Universitat de Barcelona. Publicacions i Edicions, 2010.

MANEGAT, Julio. «El X Ciclo de Teatro Latino. Teatro de Joan Brossa». El Noticiero Universal. 3- X-1967, p. 28.

MARRUGAT, Jordi. «El saltamartí de Joan Brossa: Les mil cares del poeta». Tarragona: Arola Editors, 2009.

MARRUGAT, Jordi. (2013). «Pròleg». A: Joan Brossa: Poesia Escènica V: Ser al món l’any 1953. Edició a cura de Glòria Bordons. Tarragona: Arola Editors (Textos a part. Teatre contemporani, 118), p. 78-20.

MARTÍ FARRERAS, [Celestí]. «Teatro. Una obra de Brossa». Destino. núm. 1219. 17-XII-1960, p. 59.

MARTÍ FARRERAS, [Celestí]. «El rellotger y Collar de cranis». Tele/eXpres. 3-X-1967, p. 17.

MARTÍ FARRERAS, [Celestí]. «El temps escènic». Tele/eXpres. 6-X-1971, p. 36.

MARTÍNEZ TOMÁS, Antonio. «Ciclo de Teatro Latino. El rellotger y Corall de cranis, de Joan Brossa». La Vanguardia Española. 4-X-1967, p. 25.

MARTÍNEZ TOMÁS, Antonio. «Sitges. V Semana de teatro actual. Temps escènic, de Joan Brossa». La Vanguardia Española, 6-X-1971, p. 47.

MONTANYÈS, Josep. «Amb Francesc Balagué». Serra d’Or. núm. 12 (desembre) 1963, p. 68-69

MORALES, María Luz. «El rellotger y Corall de cranis, estrenos de Joan Brossa». Diario de Barcelona. 4-X-1967, p. 21.

P[ONS], A[gustí]. «Reloj de la ciudad. Con Carlos Lucena, director. Joan Brossa, un poeta incomprendido que estrena esta noche». El Noticiero Universal. 2-X-1967, p. 20

PASQUAL, Lluís. «A la recerca d’un nou llenguatge teatral». Revista del Centre de Lectura de Reus. núm. 230 (gener)1972, p. 1112-1115-

PÉREZ DE OLAGUER, Gonzalo. «Revista de espectáculo: Festivales del Centenario de Romea. Calç i rajoles, de Brossa». Revista. núm. 514. 15-III-1964, p. 28.

PÉREZ DE OLAGUER, Gonzalo. «Calç i rajoles». Primer Acto. núm. 50 (febrer), 1964, p. 64-65.

PÉREZ DE OLAGUER, Gonzalo. «XI Ciclo de Teatro Latino. Concert irregular». Yorick. Núm. 28 (novembre). 1968, p. 65.

PÉREZ DE OLAGUER, Gonzalo. «Jocs a la sorra. Els nassos històrics». Yorick. núm. 30 (gener) 1969, p. 77.

PERMANYER, Lluís. Brossa X Brossa. Records. Barcelona: La Campana, 1999.

PLANAS, Eduard. «Les representacions de la poesia escènica de Joan Brossa entre el 1947 i el 1959». Caplletra, núm. 12 (primavera), 1992, p. 87-102.

PLANAS, Eduard. La Poesia Escènica de Joan Brossa. Barcelona: Associació d’Investigació i Experimentació Teatral, 2002.

PUIG Arnau. «Els fonaments de l’obra teatral catalana de Joan Brossa». A: Joan Brossa: Or i sal. Barcelona: Quaderns de Teatre de l’ADB. núm. 13, 1963, p.

RODA, Frederic. «14 preguntes a Joan Brossa». Serra d’Or. núm. 12 (desembre), p. 54-55.

RODA, Frederic. «El Teatro. ‘Teatre de Joan Brossa’». Destino. núm. 1420. 24-X-1964, p. 71-72.

RODA, Frederic. «Joan Brossa». Destino. núm. 1573. 30-IX-1967, p. 57.

RODA, Frederic. «X Ciclo del Teatro Latino. El rellotger y Collar de cranis». Destino. núm. 1575. 14-X-1967, p. 135.

RODA, Frederic. «XI Ciclo de Teatro Latino. Concert irregular de Brossa-Santos». Destino. núm. 1620, 19-X-1968, p. 70.

RODA, Frederic. «Els “nassos” de Joan Brossa». Destino. núm. 1630, 28-XI I-1967, p. 74.

SAGARRA, Joan de. «X Ciclo de Teatro Latno. El rellotger y Corall de ranis». El Correo Catalán. 4-X-1967, p. 24.

SALADRIGAS, Roberto. «Joan Brossa y los “retardados”». El Correo Catalán. 1-10-1967, p. 22.

SALVAT, Ricard. Diaris (1962-1968). Barcelona: Universitat de Barcelona Edicions.

VÁZQUEZ MONTALBÁN, Manuel. «¡Arriba el telón! El teatro en Barcelona: ¿un muerto o un recién nacido? Acto cuarto: Joan Brossa o nunca es tarde si la dicha es buena». Solidaridad Nacional. 8-III-1962, p. 7.

VIDIEL. «La semana teatral. Siete noches y una tarde de teatro». Hoja del Lunes. 9-X-1967, p. 440.

Published

29-11-2023