Cap a una dramatúrgia diferencial: obrint la dimensió escriptural de la dansa
Keywords:
dansa moderna, dramatúrgia, diferència, Loïe Fuller, escriptura, Jacques DerridaAbstract
La tasca del present article és aprofundir en la crítica al paradigma dominant de la dansa del segle XX —especialment quant a la seva relació amb la noció d’identitat— a partir d’allò que anomenarem la «dramatúrgia de la diferència». Aquest tipus de dramatúrgia, com s’argumentarà, aprofundeix en la revisió ontològica de la dansa i potencia l’estatut escriptural de la coreografia. Finalment, per a exemplificar el desenvolupament d’aquesta estratègia dramatúrgica, analitzarem el cas de la ballarina i creadora Loïe Fuller.
References
Adam, Paul. «Critique des mœurs». Entretiens Politiques et Littéraires núm. 36, 1893, p. 135–137.
Baril, Jacques. La danse moderne: d’Isadora Duncan à Twyla Tharp. París: Vigot, 1977.
Barko, Carol. «The Dancer and the Becoming of Language». Yale French Studies núm. 54, 1977, p. 173-187. <https://doi.org/10.2307/2929995>.
Bauer, Bojana. « I. De la performance chorégraphique au récit des signes. Stratégies dramaturgiques dans Positions de Ivana Müller ». A: Stefano
Genetti, Frédéric Pouillaude i Chantal Lapeyre (eds.). Gestualités/Textualités en danse contemporaine. París: Hermann, 2018, p. 81-96. <https://doi.org/10.3917/herm.genet.2018.01.0081>.
Berger, Anne-Emmanuelle. «Sexuar las diferancias». Lectora: revista de dones i textualitat núm. 14. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2008, p. 173-187.
Berger, Anne-Emmanuelle. «Live body: an interview with Anne Emmanuelle Berger by Lenka Vráblíková». Parallax II:25 (2019), p. 119-36.
Cixous, Hélène, i Jacques Derrida. Voiles. París: Galilée, 1998.
Collin Françoise. «Praxis de la différence : Notes sur le tragique du sujet». Les Cahiers du GRIF núm 46, 1992, p. 125-141.
———. «Le philosophe travesti ou le féminin sans les femmes.» Futur antérieur (Suplement: Féminismes au présent), 1993, p. 205-218.
Cooper, Ann. «Incalculable Choreographies». A Choreograping Difference. Hanover: Wesleyan University Press, 1997, p. 93–119.
Cooper, Ann. Traces of light: absence and presence in the work of Loïe Fuller. Middletown: Wesleyan University Press, 2007.
Clúa, Isabel. Cuerpos de escándalo: celebridad femenina en el fin-de-siècle. Barcelona: Icaria, 2018.
Cvejic, Bojana. Choreographing problems: expressive concepts in European contemporary dance and performance. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015. <https://doi.org/10.1057/9781137437396>
Derrida, Jacques. De la grammatologie. París: Édtions de Minuit, 1967a
Derrida, Jacques. L’écriture et la différence. París: Seuil, 1967b.
Derrida, Jacques. Positions. Paris: París: Édtions de Minuit, 1972.
Derrida, Jacques. «Chorégraphies». A: Points de suspension. Entretiens. París: Galilée, 1992.
Desmond, Jane (ed.). Dancing desires: choreographing sexualities on and off the stage. Madison: University of Wisconsin Press, 2001.
Franko, Mark. «Mimique». A: E. W. Goellner i J. S. Murphy (eds.). Bodies of the text: dance as theory, literature as dance. New Brunswick: Rutgers University Press, 1995, p. 205-216.
Franko, Mark. Danzar el modernismo/Actuar la política. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2019.
Fratini, Roberto. «Por una dramaturgia silenciosa (1): la desconfianza en los movimentos del texto». Reflexions entorn de la dansa núm. 3. Barcelona: Mercat de les Flors, 2008, p. 18-23.
Fratini, Roberto. «La dansa de “solo”: forma principal de la modernitat, la dialèctica entre el Món i el Jo — De La Mort del Cigne a La Ribot». Barcelona: Mercat de les Flors.
Fratini, Roberto. «Por una dramaturgia silenciosa (2): danza, escritura, figura». Reflexions entorn de la dansa núm. 4. Barcelona: Mercat de les Flors, 2010, p. 38-41.
Fratini, Roberto. A contracuento: la danza y las derivas del narrar. Barcelona: Centro Coreográfico Galego / Mercat de les Flors / Institut del Teatre.
Fratini, Roberto. «Laberintos sin hilo. Diferencial de una introducción». A: Roberto Fratini i Magda Polo Pujadas (eds.). El cuerpo incalculable: William Forsythe, Gerald Siegmund y los diferenciales de la danza. Barcelona: Mercat de les Flors / Institut del Teatre / Ediciones Polígrafa, Barcelona, 2018a, p. 11-55.
Fratini, Roberto. «Por una dramaturgia silenciosa». A: Escrituras del silencio. Figuras, secretos, conspiraciones y diseminaciones de una dramaturgia de la danza. Ciutat de Mèxic: Paso de Gato, 2018b, p. 185-212.
Garbayo Maetzu, Maite. Cuerpos que aparecen: performance y feminismos en el tardo-franquismo. Bilbao: Consonni, 2016.
Garelick, Rhonda K. Electric salome: Loie Fuller’s performance of modernism. Princeton: Princeton University Press, 2007.
Goldgaber, Deborah. Speculative Grammatology: Deconstruction and the New Materialism. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2021.
Grossman, Evelyne. La défiguration: Artaud, Beckett, Michaux. París: Minuit, 2017 (2004).
Lacan, Jacques. Autres écrits. París: Seuil, 2001.
Lepecki, André. Exhausting dance: performance and the politics of movement. Nova York i Londres: Routledge, 2006. <https://doi.org/10.4324/9780203012871>.
Lepecki, André. «Inscribing Dance». A: André Lepecki (ed.). Of the presence of the body: Essays on dance and performance theory. Middletown: Wesleyan University Press, 2004, p. 124-139.
Lista, Giovanni (1994): Loïe Fuller, danseuse de la Belle Époque. París: Stock.
Malabou, Catherine. Changer de différence: le féminin et la question philosophique. Collection La philosophie en effet. París: Galilée, 2009.
Mallarmé, Stéphane. Divagations. París: Eugène Fasquelle.
McCarren, Felicia. Dance pathologies: performance, poetics, medicine. Stanford: Stanford University Press, 1998.
Miller, Nancy K. Getting personal: feminist occasions and other autobiographical acts. Nova York: Routledge, 1991.
Nancy, Jean-Luc. Corpus. París: Métailié, 1992.
Phelan, Peggy. Unmarked: the politics of performance. Londres i Nova York: Routledge, 1993.
Pontremoli, Alessandro. La danza: storia, teoria, estetica nel Novecento. Bari: glf Editori Laterza, 2004.
Pouillaude, Frédéric. Le désœuvrement chorégraphique. Étude sur la notion d’œuvre en danse. París: Vrin, 2009.
Rancière, Jacques. «La danse de lumière». A: Aisthesis: scènes du régime esthétique de l’art. París: Galilée, 2011, p. 119-136.
Rousier, Claire (dir.). La danse en solo. Une figure singulière de la modernité.
Pantin: Centre National de la Danse, 2002.
Shaw, Mary Lewis. «Ephemeral Signs: Apprehending the Idea through Poetry and Dance». Dance Research Journal 20, núm. 1 (Estiu 1988): 3-9. https://doi.org/10.2307/1478811.
Townsend, Julie. The Choreography of Modernism in France: La Danseuse, 1830-1930. Routledge, 2010. https://doi.org/10.4324/9781351194235.