Artes Vivas: definición, polémicas y ejemplos
Resum
The article revises the concept of live arts in the scope of the scenic arts in Spain and inquiries what kind of artistic manifestations the term live arts could enclose. The relevance of this article lies in the. fact that the label of live arts is being widely used latetly, in Spain and France and Southamerica. That is why it is necessary to clarify certain aspects or characteristics that could be included in the concept of live arts and study the extent in which it is used. To that end a definition of live arts is provided and so is its applicability to productions exhibited either in public or private theatres of different sizes. In this way the definitions and the examples provided in the article have provided themselves useful. Besides, the recent controversy of one of the projects rooted in Madrid, Las Naves Matadero, is reviewed in order to exemplify the consequences of a change of direction in public theatre management. The article also deals with the possible function of live arts today and examines their potential. To finish some productions exhibited in Valencia city which can be considered instances of live arts are reviewed.
Paraules clau
Referències
Agrupación Señor Serrano, compañía de teatro de Barcelona.
. [Consulta: 19 septiembre 2017].
—. [Consulta: 2 agosto 2017].
Arazo, G. Entrevista 26 julio 2017, no publicada.
Boal, Augusto. Theatre of the Oppressed. Edición original en portugués de 1974. Londres: Pluto Press, 1979, p. 117-120.
Brook, Peter. The Empty Space. Londres: Penguin Books, 1968, p. 28.
Chillida, Carla. . [Consulta: 7 marzo 2018].
Cociandodanza ()
Compañía El Pollo Campero. . [Consulta: 7 agosto 2017].
Compañía Voadora. . [Consulta: 2 agosto 2017].
Danto, Arthur C. «El final del arte». El Paseante (Madrid: Ediciones Siruela), n.º 23-25 (1995), p. 28-55.
El Pont Flotant. .
[Consulta: 7 agosto 2017].
Festival de los 10 Sentidos. . [Consulta: 7 agosto 2017].
Foster, Hal. The return of the real. Cambridge (Massachusetts) / Londres: The Mit Press, 1996.
Festivaldelahoja, Primer Festival Internacional de Artes Vivas. Loja 2016.
[Consulta: 19 septiembre 2017].
Feijóo, Mateo, Web Naves Matadero Madrid: biblioteca.madrid.es [Consulta: 19 septiembre 2017].
Fischer-Lichte, Erika. Estética de lo performativo. Primera edición en alemán de 2004. Madrid: Abada editores, 2010.
García, Rodrigo. . [Consulta: 17 agosto 2017].
García May, Ignacio. «La batalla del Matadero. La vanguardia en retaguardia». Acotaciones (enero-junio 2017), p. 261-264.
Garín, Inma. «Allegro ma non troppo». Cartelera Turia, n.º 2654 (diciembre 2014).
— «El eco de Antígona», Festival Russafa Escènica. Cartelera Turia, n.º 2678 (junio 2015), p. 87-88.
— «Canturia Cantada. Cartelera Turia, n.º 2688 (agosto 2015), p. 60-61.
— «La capilla de los niños y Mar d’Amura». Cartelera Turia, n.º 2749 (7-13 febrero 2016), p. 100-102.03/17).
— «A los pies de Europa». Cartelera Turia, n.º 2724 (abril 2016), p. 95.
— «Cova». Cartelera Turia, n.º 2726 (15-21 abril 2016), p. 95-96.
— «Calypso». Cartelera Turia, n.º 2746 (11-22 mayo 2016), p. 73-74.
— «Deriva, naufragio y apáñatelas». Cartelera Turia, n.º 2752 (julio 2016).
— «No soy yo». Cartelera Turia, n.º 2749 (agosto 2016).
— «Les solidàries». Cartelera Turia, n.º 2786 (23-29 junio 2017), p. 90-91.
Holgado, Álvaro. . [Consulta: 19 septiembre 2017].
Innes, C.; Shevstova, M. The Cambridge Introduction to Theatre Directing.
Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
Kubik Fabrik. Lazonakubikfabrik. . [Consulta: 7 agosto 2017].
Joven Compañía, La. .
[Consulta: 11 septiembre 2017].
Lehmann, Hans-Thies. Postdramatic Theatre. Publicado originalmente en 2000 en alemán con el título Postdramatisches Theater. Abingdon: Routledge, 2006
Martin, C. (ed.). Dramaturgies of the Real. Reino Unido: Palgrave Macmillan, 2010.
Pavis, Patrice. Analyzing Performance, Theatre, Dance and Film. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2003.
Prado Campos. «Carmena mata el teatro con su nuevo Centro de Artes Vivas». El Confidencial (Pozuelo de Alarcón: Titania Compañía Editorial, S. L.),(7 marzo 2017). . [Consulta: 19 septiembre 2017].
Ramos, Rubén. «Arte raro». Ajoblanco (Barcelona: Asociación Cultural Ajoblanco), tercera temporada, n.º 1 (verano 2017), p. 26-33.
Ruvira, J. Música y representación, Los desafíos artísticos de Carles Santos. València: Edicions Alfons el Magnànim, 2008.
Teatr-on. . [Consulta: 11 julio 2018].
Toledano, Ruth. «Saltimbanquis contra faranduleros». . [Consulta: 19 septiembre 2017].
Ubersfeld, A. Lire le théâtre. París: Éditions sociales, 1978, p. 164-165
— Lire le théâtre: L’école du spectateur. Vol. 2. París: Éditions sociales, 1981.
Vidales, Raquel. «Más de 250 profesionales de la cultura firman una carta en apoyo del nuevo rumbo de los escenarios de Matadero». El País (Madrid: Grupo Prisa), (17 marzo 2017). .
Los ojos de Hipatia. . [Consulta: 21 agosto 2018].
Zas Marcos, Mónica. «El nuevo director del Matadero responde tras la bronca con el gremio teatral». Eldiario.es (Madrid). . [Consulta: 9 marzo 2017].
Copyright (c) 2019

Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons
e-ISSN: 2385-362X | ISSN: 0212-3819