Carmen Tórtola Valencia, Character Building

Authors

  • Neus Ribas San Emeterio Directora del Museu Marés de la Punta d’Arenys de Mar.

Keywords:

Carmen Tórtola Valencia, dance, costume, Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques, lace, Museu d’Arenys de Mar, La Maja

Abstract

Carmen Tórtola Valencia (1882-1955) was a famous performer of Oriental
dances and freestyle. She was admired by artists and intellectuals and was
very popular at the beginning of the 20th century (1908-1930). Tórtola Valencia
was a highly-educated woman and collected all kinds of objects. She
used costumes as artistic expression to create her choreographies and the
image of a liberated and modern woman. During her career as a dancer, she
worked with artists like Zuloaga, Ismael Smith, Beltrán Masses, Penagos,
Néstor, José Zamora, some of whom collaborated with her in creating her
dance costumes and choreographies. Her composition of La Tirana was used
as the advertising image of the perfume La Maja, marketed by Myrurgia.
The lace collection owned by the Col·legi de l’Art Major de la Seda in
Barcelona, now at the Museu d’Arenys de Mar, the textile samples collection
at the Centre de Documentació del Museu Tèxtil and the dancer’s costumes
and graphic and photography documentation at the Centre de Documentació
i Museu de les Arts Escèniques can help us study how Tórtola Valencia
created her characters.

Author Biography

Neus Ribas San Emeterio, Directora del Museu Marés de la Punta d’Arenys de Mar.

Graduate in General History and Geography from the UB and director
of the Museu d’Arenys de Mar, she forms part of the Study of Textiles and Fashion Group. She organised
the exhibition “Carmen Tórtola Valencia, Passion for Collecting” and has published several articles
on the history of lace and textile collecting in the journal Datatèxtil. She presented the study “Carmen
T órtola Valencia, the Creation of an Image through Costume” at the 1st Conference of I nvestigators
in Textiles and Fashion.

References

Ars, Laura i Carreño, Carmen. «La indumentària teatral. Una aproximació a les col·leccions del MAE». Datatèxtil, 37.

Bargalló i Sánchez, Isabel y Montserrat. «Al compás del pasado: Carmen Tórtola Valencia y su fascinación por América». A: Arte Funerario Precolombino, la pasión de Tórtola Valencia. Barcelona: Fundació Arqueològica Clos, 2009.

El Caballero Audaz. «Nuestras visitas. Don Ramon del Valle-Inclán». La Esfera, any II, núm. 62 (6 març 1915).

Cavia Naya, Victoria. «Tórtola Valencia y la renovación de la danza en España». CARION, Revista de las Ciencias de la Danza. Universidad de Alcalá de Henares, 2001.

Clayton, Michael. «Touring History: Tórtola Valencia Between Europe and the Americas». Dance Research Journal, vol. 44, núm. 1 (estiu 2012).

Clua, Isabel. «Ídolos de frivolidad: La espectacularización del cuerpo femenino y las celebrities del fin de siglo». Lectures du genre dans la production culturelle espagnole et hispano-américaine, núm. 11, 2013.

Fontbona, Francesc. Tórtola Valencia, la llegenda d’una ballarina. Barcelona: Institut del Teatre, 1985.

García Sanchiz, Federico. «Intimidades de la farándula». Nuevo Mundo, año XXII, núm. 1124 (24 juliol 1915).

García Vergara, Marisa. Paradisos artificials a Miralls d’Orient. Terrassa: Centre de Documentació Museu Tèxtil, 2007

Gener, Pompeu. «Tórtola Valencia». Mundial Magazine, any 1, núm. 12 (abril 1912), p. 527.

Mascato Rey, Rosario. «Valle-Inclán, contemplateur». Moenia: Revista lucense de lingüística & literatura, 12, 2006.

Murga Castro, Idoia. «Música y pintura encarnadas. Las bailarinas de Falla y Zuloaga». A: Ignacio Zuloaga y Manuel de Falla. Historia de una amistad (capítol del catàleg de l’exposició celebrada a Madrid). Granada: Patronato de la Alhambra y el Generalife, 2016.

Retana, Álvaro. Historia del arte frívolo. Madrid: Tesoro, 1964.

Salom de Tord, M. Antonia. «“La Maja maldita” de Federico Beltrán Masses: la seducción por la modelo». EMBLECAT, Revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica, Art i Societat, 3, 2014.

Abreviatures

MAE: Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques, de l’Institut del Teatre (Barcelona).

CDMT: Centre de Documentació del Museu Tèxtil de Terrassa.

Published

30-01-2019

Issue

Section

Analysis